Væksthus Hovedstadsregionen
Gribskovvej 4 · 2100 København Ø
30 10 80 80 · info@vhhr.dk

Fra hjemløs misbruger til mangemillionær

perFra hjemløs misbruger til mangemillionær

Per Holknekt er manden bag Odd Molly, en svensk virksomhed, der designer, markedsfører og sælger modetøj af høj kvalitet. Det begyndte i 2002, hvor han skulle mødes med designer Karin Jimfelt-Ghatan om et designprojekt. Men de endte på forunderlig vis med at skitsere hele grundideen til deres eget helt nye tøjmærke i stedet for, og Odd Molly, en international modesensation, var født.

På otte år har Odd Molly udviklet sig fra en ide i Per Holknekts hoved til et børsnoteret selskab vurderet til en milliard kroner og med 1600 butikker i 38 lande. Omsætningen er mere end fordoblet for hvert år siden starten. I dag er Per Holknekt god for 100 millioner kroner, og det er svært at tro, at han for 10 år siden var hjemløs alkoholiker på gaden i Stockholm!

Fra skaterliv i Californien til hjemløs i Stockholm

Per Holknekt kommer fra gode kår i Nordsverige, en energisk ung mand, der i 1980 blev verdensmester i skateboarding og bosatte sig i Californien som professionel skateboarder. Gennem sine tøjsponsorer kom han til at arbejde med produktudvikling og mode. Men skaterlivet var fyldt med stoffer, og efter et par år kunne han ikke længere stå imod og endte i et stort kokainmisbrug.

Per Holknekt flyttede hjem til Stockholm og uddannede sig til markedsøkonom. I 1997 startede han Streetstyle, som distribuerede skateboards. Fra et banklån på 300.000 kroner nåede virksomheden en omsætning på 20 millioner på det første år. Hans tøjfirma Svea fik også stor succes. Men bag facaden var misbrugsproblemet der stadig. I 1999 faldt hans liv helt fra hinanden efter næsten 20 års misbrug. Han gik fra at have glamour og rigdom til ingenting og endte som hjemløs. I 2000 fik han hjælp til at komme på afvænning, og siden har han været ædru, har formået at genopbygge hele sit liv og samtidig skabe en utrolig vækstvirksomhed.

Og navnet Odd Molly?

Da Per Holknekt var skateboarder i Hermosa Beach, Californien, var der en gruppe piger, som fulgte med de seje skaterdrenge. En af pigerne, Molly, skilte sig ud. Hun havde integritet, var selvsikker og charmerende. Mærkelige, underlige Molly. Det var hende, gutterne bedst kunne lide. Og det er hendes personlighed, der er indfanget i brandet Odd Molly.

”Love, courage, integrity” Per Holknekt

Web:www.oddmolly.com

Se program for Vækstdagen 2011